Financiele positiebepaling

Kaders en 'spelregels' bij het opstellen van de begroting

Kaders en 'spelregels' bij het opstellen van de begroting

Voor de verdere uitwerking van de begroting dienen we een onderscheid te maken tussen de wettelijke regelgeving (verplichting o.a. vanuit het Besluit begroting en verantwoording (BBV)) en de lokale financiële ambities. Vanzelfsprekend zullen we aan de wettelijke verplichtingen moeten voldoen. Van de lokale financiële ambities kan, indien hier noodzaak voor is, worden afgeweken.

Wet en regelgeving

  • Sluitende begroting conform richtlijnen BBV;
  • Geen opschuivend meerjarenperspectief;
  • Structurele uitgaven worden structureel gedekt;
  • Begrotingsrichtlijnen Provinciaal Toezicht.

Lokale financiële ambities
Het financieel perspectief van deze kadernota is terug te zien in hoofdstuk 4. Hierin is te zien dat de gemeente Stein door de doorgevoerde ombuigingen in 2020 ook dit jaar voldoet aan de wet en regelgeving uit het BBV en de richtlijnen van de toezichthouder.

Echter weten we ook dat er nog uitdagingen binnen het sociaal domein liggen, de herijking van het gemeentefonds effect zal hebben en er nog diverse beleidsmatige ontwikkelingen op de gemeenten afkomen daarom heeft het college bij het opstellen de volgende uitgangspunten geformuleerd:

  • We gaan terughoudend om met nieuwe beleidsambities.
  • In de afweging dient ook te worden bezien of het wenselijk is om ombuigingen uit 2020 (inclusief sociaal domein) terug te draaien
  • Niet te anticiperen op een positief herverdeeleffect na de herijking van het gemeentefonds.

Onderstaand de lokale financiële ambities:

  • De ambities beleidsmatig en financieel uit het coalitieakkoord ‘kansrijk besturen’ zijn meerjarig vertaald;
  • De besparing op de uitkeringen zoals is opgenomen in het coalitieakkoord is vertaald;
  • Voor het weerstandsniveau wordt een minimum van 2 aangehouden;
  • Tarieven worden indien noodzakelijk geïndexeerd met 1,5%. Dit indexcijfer is gebaseerd op de loon- en prijsindexcijfers van het Centraal Planbureau. De financiële vertaling hiervan (o.a. indexering tarieven van de lokale heffingen) zal plaatsvinden bij het opstellen van de begroting;
  • Budgetten zijn indien mogelijk onderbouwd op basis van kwantitatieve en kwalitatieve gegevens;
  • Meerjarig is lucht uit de begroting gehaald;
  • Er zal constant aandacht zijn voor het kritisch kijken naar budgetten en daar waar mogelijk of noodzakelijk worden getemporiseerd;
  • Indien dekking niet voor handen is kan oud beleid worden heroverwogen zoals beschreven in het hoofdstuk ambitiematrix;
  • Daar waar sprake is van onttrekkingen uit de reserves worden de richtlijnen uit het raadsbesluit Nota Reserves en Voorzieningen gehanteerd;
  • Nieuw beleid is alleen mogelijk binnen de bestaande financiële kaders;
  • Relatie tussen strategische toekomstvisie, coalitieakkoord en de kadernota.

Daarnaast is duurzaam beleid onlosmakelijk gekoppeld met:

  • De uitwerking van het taakveldenboek: doel hiervan is keuzes te maken wat voor een gemeente Stein wil zijn zoals vastgelegd in de geactualiseerde strategische toekomstvisie en welke taken hier bij horen.
Deze pagina is gebouwd op 07/14/2021 13:09:24 met de export van 07/14/2021 13:02:04